‘Bespreek het vooral met je bureau. Het briefingsproces is zó belangrijk, hoe klein de opdracht ook is.’

Tamara Vreeken, bureaumanager van design bureau Lava, raadt opdrachtgevers aan om tijdens het schrijven van de briefing contact te hebben met je bureau. Bijvoorbeeld om mee te denken over het communicatiedoel. Lava vindt het proces rond het briefenbelangrijker dan het papiertje zelf. ‘Doe het samen. De klant weet alles over het bedrijf en wat het wil bereiken. Wij denken heel graag mee over de haalbaarheid van dat doel en de verschillende manieren om het te bereiken. Ambitie is voor mij een kernwoord: Wat is je ambitie met de communicatie? En past deze ambitie in de driehoek van gewenste kwaliteit, planning en budget? Budget is voor mij geen taboe. Hoe gek het misschien klinkt: financiën is voor mij ook een creatief proces! Het hoort erbij. Je moet er samen uitkomen. Er is heel veel mogelijk.’

BriefBusters in actie
Lava maakt design concepten, zusterbedrijf Def. werkt de vormgeving uit in concrete producten. Samen zijn zij verantwoordelijk voor het design van het BriefingBoek. Vandaar dat BriefBusters Petra Klören en Ingeborg van Egmond graag kwamen optreden om klanten van Lava/Def. in te wijden in de brief-kunde, in de zonnige ochtend van 5 maart 2013.driehoek

Ruimte
Het onderwerp leeft in deze klantengroep. Er komen vragen over de ruimte die je het bureau geeft. En de kaders die je schets. Hoe ruim moet of mag de opdracht zijn? Wat moet je als klant zelf willen bepalen? Na de gedachtewisseling kwam als gemene deler bovendrijven dat het maken van een effectief product vooral teamwork is. Klant en bureau hebben beide hun expertise. Op het raakvlak van deze expertises wordt een product gemaakt. Hoe logisch is het dan om dit samen te ontwikkelen? Vraag het elkaar en wees open in wat je wilt en wat je hebt. En check bij elkaar: klopt het nog?

Tip
Een belangrijke tip van de dag is om de beslissers niet te vergeten in dit proces. Daarom begint Lava een opdracht graag met een goeie brainstorm bij de klant, waarin zeker ook de beslissing makers en de ontwerpers deelnemen. Daarna kan Lava een reëel voorstel doen en de begroting maken. In zo’n brainstorm wil het design bureau graag investeren, omdat een goed begin zich later altijd terugverdient. In geld én kwaliteit.

Bekijk de foto’s op facebook

Dit bericht is geplaatst in berichten. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *