De creatieve briefing

Creatieven briefen voor het maken van een communicatie-uiting klinkt zoveel gemakkelijker dan het is. Maar het is voor de opsteller een hersenkrakend proces. Want jij moet de verantwoordelijkheid nemen, inhoudelijke keuzes maken, de creatieven sturen. Of dat vanuit een commercieel bedrijf of vanuit een non-profit organisatie is, maakt niet uit. Natuurlijk spelen bij non-profit organisaties altijd extra doelstellingen een rol, is het verhaal daar vaak nog wat ingewikkelder. Maar of het doel nu showroombezoek of conferentiebezoek is, een verhoging van de verkoop of van het aantal aanvragen, een aantal bestellingen of giften, het principe is gelijk. Een creatief mag nooit vrijblijvend werken, hij creëert iets met een bepaald doel, voor een bepaalde doelgroep en met een bepaalde boodschap. En die drie dingen bepaal jij als afzender. Realiseer je je verantwoordelijkheid als opdrachtgever en zet creatieven bewust aan het werk om jouw doelstellingen te realiseren.

Dit katern ‘De creatieve briefing’ schreef ik alweer wat jaartjes geleden. Maar de principes staan nog steeds recht overeind. Onze praktijk van bijna 30 jaar communicatie-adviesbureau Concern/Schoenmakers Communicatie-projecten heeft me daar keer op keer in bevestigd.

Wil je daar meer over weten? Je bent altijd welkom in onze mailbox, op ons kantoor of op onze website.

 

Jacqueline Schoenmakers

www.concern.nl

jacqueline@concern.nl

Dit bericht is geplaatst in berichten. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *