BriefingBoek als e-boek (pdf) beschikbaar

Het laatste fysieke BriefingBoek is de deur uit. Omdat we nog steeds vakgenoten blij kunnen maken met goede voorbeelden van communicatiebriefings, kun je het boek bestellen als pdf-bestand. Heb je interesse, vul dan het bestelformulier in.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Online gastles voor Avans Hogeschool

Op verzoek van docent Communicatie Vincie van Gils hebben we twee gastlessen verzorgd voor studenten. Ook online bleken de opdrachten die in groepjes werden uitgevoerd inzicht te bieden. Mede dankzij de goede voorbereiding van de docent én de studenten, door het BriefingBoek van te voren te bestuderen, hebben we actieve sessies gehad waarbij we veel…

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Bionext aan de slag met briefings

Hoe krijg ik wat ik in mijn hoofd heb goed op papier? Welke structuur moet ik aanbrengen in mijn briefings? Hoe krijg ik samenhang in het werk dat ik laat maken? Dit waren een aantal van de vragen die leefden bij de communicatie-professionals van Bionext. Tijd voor een opfrisochtend voor het hele team over het…

Briefingworkshop bij Mitros in Utrecht

Petra Klören en Ingeborg van Egmond gaven een workshop over briefings bij woningcorporatie Mitros. Negen collega’s, die allemaal briefings maken waarvan zij verwachten dat deze hun wensen en gevoel goed overbrengen bij de leveranciers, zaten rond de tafel. In een programma van een dagdeel namen Petra en Ingeborg hen mee door de ‘kunst van het…

‘De inzichten vliegen me om de oren’

“De inzichten vliegen me om de oren.” Soms krijgen wij zo’n leuk bericht over de mail, dat we het graag delen. Beste Ingeborg, Het Briefingboek is vanochtend bij mij binnen gekomen en ik moet zeggen; knap staaltje werk! Jullie schreven wat ik ook al een tijdje dacht: als er een boek met briefings zou bestaan…

De briefing van je eerste werkdag

Wat heb je nodig op je eerste dag bij een nieuwe klus? Energie en zin had je al, anders had je de opdracht niet gekregen. Het BriefingBoek natuurlijk.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

BriefingBoek in Management Support

Management Support, het blad voor managementassistenten, heeft een artikel gewijd aan het BriefingBoek. Secretaresses besteden veel uit, ook op het gebied van communicatie. Zij hebben zodoende behoefte aan praktische

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

1 jaar BriefingBoek: missie dichterbij

Een jaar geleden presenteerden wij het BriefingBoek in de Kromhout Kazerne. Onze missie: geef de briefing de aandacht die hij verdient. Een briefing moet immers de start zijn van een vruchtbare samenwerking tussen klant

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Gun jezelf en je bureau een goede briefing!

Het schrijven van briefings én het briefingproces krijgen in de praktijk te weinig aandacht en status in het communicatieproces, vinden Petra Klören en Ingeborg van Egmond.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

BriefingBoek in Communicatie NU van Van Ruler

Petra Kloren, Betteke van Ruler en Ingeborg van Egmond bij de vernissage van Communicatie NU

Op 25 oktober presenteerde Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap, haar nieuwe boek Communicatie NU.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Is je boek ooit af?

Onder deze titel is in de communicatie-vak-glossy V-style een artikel verschenen over onder andere het BriefingBoek. Nee, het BriefingBoek is nooit af, al is het maar omdat er altijd nieuwe vakgebieden bijkomen.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

BriefBusters op de Communicatiedesk

De Communicatiedesk heeft op haar site een briefing uit het BriefingBoek opgenomen, samen met een uitleg over de valkuilen waar je in kan stappen tijdens het briefingproces.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Nu verkrijgbaar via Boekenservice.nl

Het BriefingBoek is behalve op de site www.allesoverbriefings.nl nu ook verkrijgbaar via Boekenservice.nl. Deze bestelservice levert vooral aan opleidingen en is dus een belangrijk distributiekanaal.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Gastblog voor de Redactieprofs

Ook tekstschrijvers vinden het fijn om goed gebriefd te worden. Voor de site van de Redactieprofs heeft Ingeborg van Egmond een gastblog geschreven over dit onderwerp. De valkuilen blijken ook voor deze doelgroep herkenbaar…

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

10 briefingregels van de VEA

De VEA zou de VEA niet zijn als zij de briefing links zou laten liggen. De vakvereniging vindt de briefing ‘een van de belangrijkste en ook moeilijkste zaken voor succesvolle communicatie’. Helemaal eens. Op de site van de VEA stond een handig rijtje met 10 regels voor een goede briefing. 

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Zó kan het ook!

In het meinummer van Communicatie noemt recensent Marjolein te Kolsté het BriefingBoek ‘in één woord: uitmuntend.’ Lees hier het artikel.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Briefinggek

De ‘briefinggekte’ is losgebarsten op het net. Han Snel, het reclamebureau uit Utrecht, heeft creatief Gregor Lohman in huis die erg grappig kan vertellen hoe zij binnen het bureau met briefings omgaan. Het filmpje is helaas verwenen, maar er is veel inspirerends te zien op de site van Han Snel.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Een goede briefing is het halve werk

Elke opdracht aan een webbureau of webprofessional zou moeten beginnen met een briefing. Wie die eerste belangrijke stap overslaat, loopt grote kans op een teleurstellende afloop van wat ooit begon als zo’n mooie webklus.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Een goede briefing geeft verwachtingen en randvoorwaarden

Een goede briefing is in mijn ogen flexibel en dus per aanvraag verschillend. Vaak zien wij een standaard document voorbijkomen dat wordt ingevuld om de snelheid te bespoedigen. Maar af en toe zie je ook een briefing voorbijkomen die precies doet wat er van verlangd wordt:

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Onderdelen schriftelijke briefing voor marktonderzoek

In dit document geef ik aan welke onderdelen wij graag terug zien in een schriftelijke briefing voor marktonderzoek. Hoe gedetailleerd de communicatieprofessional de briefing invult, is sterk afhankelijk van het kennisniveau over het uitvoeren van onderzoek.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Geef het bureau de ruimte om zelf creatief te zijn

Mijn belangrijkste tip bij het briefen van een bureau is: Geef ze de ruimte om zelf het platform of kanaal te kiezen en creatief te zijn in de invulling. Als je briefing goed is, hoeft het bureau verder niet gestuurd te worden.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Mindmappen de ultieme briefing?

Bij vrijwel elk onderzoek naar een crisis komt het naar voren: de informatie was niet goed, niet tijdig, niet eenduidig en zo meer. Het lijkt wel onlosmakelijk verbonden met een crisis. Daarin schuilt deels een logica. Tijdens een crises is er veel informatie, zijn veel zenders

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als berichten

Vijf gouden briefingregels

Drs. Tamara van der Peet deed in 2007 namens SWOCC onderzoek naar de reclamebriefing. Wat is nu eigenlijk een goede brief? En hoe kan het briefingsproces zo soepel mogelijk verlopen? Hieronder een aantal van haar gouden briefregels.

De briefing in crisistijden

“Daar staat de telefoon waar de pers op belt.” Op dat moment begint de telefoon indringend te rinkelen. “Pak maar op.” Het is de kortste briefing geweest, die ik ooit gehad heb. Plaats van handeling: Enschede. Het is kort na de vuurwerkramp en mijn eerste dag als persvoorlichter daar.