Creatieven briefen voor het maken van een communicatie-uiting klinkt zoveel gemakkelijker dan het is. Maar het is voor de opsteller een hersenkrakend proces. Want jij moet de verantwoordelijkheid nemen, inhoudelijke keuzes maken, de creatieven sturen. Of dat vanuit een commercieel bedrijf of vanuit een non-profit organisatie is, maakt niet uit. Natuurlijk spelen bij non-profit organisaties altijd extra doelstellingen een rol, is het verhaal daar vaak nog wat ingewikkelder. Maar of het doel nu showroombezoek of conferentiebezoek is, een verhoging van de verkoop of van het aantal aanvragen, een aantal bestellingen of giften, het principe is gelijk. Een creatief mag nooit vrijblijvend werken, hij creëert iets met een bepaald doel, voor een bepaalde doelgroep en met een bepaalde boodschap. En die drie dingen bepaal jij als afzender. Realiseer je je verantwoordelijkheid als opdrachtgever en zet creatieven bewust aan het werk om jouw doelstellingen te realiseren.
Wat jaartjes geleden schreef ik er een katern over: ‘De creatieve briefing’. De principes staan nog steeds recht overeind. Onze praktijk van bijna 30 jaar communicatie-adviesbureau Concern/Schoenmakers Communicatie-projecten heeft me daar keer op keer in bevestigd.
Wil je daar meer over weten? Je bent altijd welkom.