Laatste nieuws

  • BriefingBoek als e-boek (pdf) beschikbaar
    Het laatste fysieke BriefingBoek is de deur uit. Omdat we nog steeds vakgenoten blij kunnen maken met goede voorbeelden van communicatiebriefings, kun je het boek bestellen als pdf-bestand. Heb je interesse, vul dan het bestelformulier in.
  • Online gastles voor Avans Hogeschool
    Op verzoek van docent Communicatie Vincie van Gils hebben we twee gastlessen verzorgd voor studenten. Ook online bleken de opdrachten die in groepjes werden uitgevoerd inzicht te bieden. Mede dankzij de goede voorbereiding van de docent én de studenten, door het BriefingBoek van te voren te bestuderen, hebben we actieve sessies gehad waarbij we veel … Lees meer
  • Bionext aan de slag met briefings
    Hoe krijg ik wat ik in mijn hoofd heb goed op papier? Welke structuur moet ik aanbrengen in mijn briefings? Hoe krijg ik samenhang in het werk dat ik laat maken? Dit waren een aantal van de vragen die leefden bij de communicatie-professionals van Bionext. Tijd voor een opfrisochtend voor het hele team over het … Lees meer
  • Briefingworkshop bij Mitros in Utrecht
    Petra Klören en Ingeborg van Egmond gaven een workshop over briefings bij woningcorporatie Mitros. Negen collega’s, die allemaal briefings maken waarvan zij verwachten dat deze hun wensen en gevoel goed overbrengen bij de leveranciers, zaten rond de tafel. In een programma van een dagdeel namen Petra en Ingeborg hen mee door de ‘kunst van het … Lees meer
  • ‘De inzichten vliegen me om de oren’
    “De inzichten vliegen me om de oren.” Soms krijgen wij zo’n leuk bericht over de mail, dat we het graag delen. Beste Ingeborg, Het Briefingboek is vanochtend bij mij binnen gekomen en ik moet zeggen; knap staaltje werk! Jullie schreven wat ik ook al een tijdje dacht: als er een boek met briefings zou bestaan … Lees meer
  • Briefing-les voor Van der Hilst Communicatie
    Petra Klören en Ingeborg van Egmond waren te gast bij Van der Hilst Communicatie. In twee lessen spijkerden zij de opleidelingen bij in het briefen.
  • De briefing van je eerste werkdag
    Wat heb je nodig op je eerste dag bij een nieuwe klus? Energie en zin had je al, anders had je de opdracht niet gekregen. Het BriefingBoek natuurlijk.
  • BriefingBoek in Management Support
    Management Support, het blad voor managementassistenten, heeft een artikel gewijd aan het BriefingBoek. Secretaresses besteden veel uit, ook op het gebied van communicatie. Zij hebben zodoende behoefte aan praktische
  • 1 jaar BriefingBoek: missie dichterbij
    Een jaar geleden presenteerden wij het BriefingBoek in de Kromhout Kazerne. Onze missie: geef de briefing de aandacht die hij verdient. Een briefing moet immers de start zijn van een vruchtbare samenwerking tussen klant
  • ‘Bespreek het vooral met je bureau. Het briefingsproces is zó belangrijk, hoe klein de opdracht ook is.’
    Tamara Vreeken, bureaumanager van design bureau Lava, raadt opdrachtgevers aan om tijdens het schrijven van de briefing contact te hebben met je bureau.
  • Gun jezelf en je bureau een goede briefing!
    Het schrijven van briefings én het briefingproces krijgen in de praktijk te weinig aandacht en status in het communicatieproces, vinden Petra Klören en Ingeborg van Egmond.
  • BriefingBoek in Communicatie NU van Van Ruler
    Op 25 oktober presenteerde Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap, haar nieuwe boek Communicatie NU.
  • Is je boek ooit af?
    Onder deze titel is in de communicatie-vak-glossy V-style een artikel verschenen over onder andere het BriefingBoek. Nee, het BriefingBoek is nooit af, al is het maar omdat er altijd nieuwe vakgebieden bijkomen.
  • BriefBusters op de Communicatiedesk
    De Communicatiedesk heeft op haar site een briefing uit het BriefingBoek opgenomen, samen met een uitleg over de valkuilen waar je in kan stappen tijdens het briefingproces.
  • Nu verkrijgbaar via Boekenservice.nl
    Het BriefingBoek is behalve op de site www.allesoverbriefings.nl nu ook verkrijgbaar via Boekenservice.nl. Deze bestelservice levert vooral aan opleidingen en is dus een belangrijk distributiekanaal.
  • Gastblog voor de Redactieprofs
    Ook tekstschrijvers vinden het fijn om goed gebriefd te worden. Voor de site van de Redactieprofs heeft Ingeborg van Egmond een gastblog geschreven over dit onderwerp. De valkuilen blijken ook voor deze doelgroep herkenbaar…
  • 10 briefingregels van de VEA
    De VEA zou de VEA niet zijn als zij de briefing links zou laten liggen. De vakvereniging vindt de briefing ‘een van de belangrijkste en ook moeilijkste zaken voor succesvolle communicatie’. Helemaal eens. Op de site van de VEA stond een handig rijtje met 10 regels voor een goede briefing. 
  • Zó kan het ook!
    In het meinummer van Communicatie noemt recensent Marjolein te Kolsté het BriefingBoek ‘in één woord: uitmuntend.’ Lees hier het artikel.
  • Briefinggek
    De ‘briefinggekte’ is losgebarsten op het net. Han Snel, het reclamebureau uit Utrecht, heeft creatief Gregor Lohman in huis die erg grappig kan vertellen hoe zij binnen het bureau met briefings omgaan. Het filmpje is helaas verwenen, maar er is veel inspirerends te zien op de site van Han Snel.
  • Zo maak je een goede briefing voor je bedrijfsblad
    Hoe beter je schrijvers en fotografen brieft voordat ze voor je bedrijfsblad aan de slag gaan, hoe beter het resultaat aan je wensen voldoet. Het briefingformulier van Redactieprofs helpt je goed op weg.
  • Een goede briefing is het halve werk
    Elke opdracht aan een webbureau of webprofessional zou moeten beginnen met een briefing. Wie die eerste belangrijke stap overslaat, loopt grote kans op een teleurstellende afloop van wat ooit begon als zo’n mooie webklus.
  • De creatieve briefing
    Creatieven briefen voor het maken van een communicatie-uiting klinkt zoveel gemakkelijker dan het is. Maar het is voor de opsteller een hersenkrakend proces. Want jij moet de verantwoordelijkheid nemen, inhoudelijke keuzes maken, de creatieven sturen.
  • HRM en Communicatie briefen samen
    Een briefing is binnen arbeidsmarktcommunicatie misschien nog wel belangrijker dan normaliter. Bij arbeidsmarktcommunicatie komen de vakgebieden HRM/Recruitment enerzijds en Communicatie anderzijds samen. Twee vakgebieden die niet altijd op een lijn
  • Een goede briefing geeft verwachtingen en randvoorwaarden
    Een goede briefing is in mijn ogen flexibel en dus per aanvraag verschillend. Vaak zien wij een standaard document voorbijkomen dat wordt ingevuld om de snelheid te bespoedigen. Maar af en toe zie je ook een briefing voorbijkomen die precies doet wat er van verlangd wordt:
  • Onderdelen schriftelijke briefing voor marktonderzoek
    In dit document geef ik aan welke onderdelen wij graag terug zien in een schriftelijke briefing voor marktonderzoek. Hoe gedetailleerd de communicatieprofessional de briefing invult, is sterk afhankelijk van het kennisniveau over het uitvoeren van onderzoek.
  • Geef het bureau de ruimte om zelf creatief te zijn
    Mijn belangrijkste tip bij het briefen van een bureau is: Geef ze de ruimte om zelf het platform of kanaal te kiezen en creatief te zijn in de invulling. Als je briefing goed is, hoeft het bureau verder niet gestuurd te worden.
  • Mindmappen de ultieme briefing?
    Bij vrijwel elk onderzoek naar een crisis komt het naar voren: de informatie was niet goed, niet tijdig, niet eenduidig en zo meer. Het lijkt wel onlosmakelijk verbonden met een crisis. Daarin schuilt deels een logica. Tijdens een crises is er veel informatie, zijn veel zenders
  • Vijf gouden briefingregels
    Drs. Tamara van der Peet deed in 2007 namens SWOCC onderzoek naar de reclamebriefing. Wat is nu eigenlijk een goede brief? En hoe kan het briefingsproces zo soepel mogelijk verlopen? Hieronder een aantal van haar gouden briefregels.
  • De briefing in crisistijden
    “Daar staat de telefoon waar de pers op belt.” Op dat moment begint de telefoon indringend te rinkelen. “Pak maar op.” Het is de kortste briefing geweest, die ik ooit gehad heb. Plaats van handeling: Enschede. Het is kort na de vuurwerkramp en mijn eerste dag als persvoorlichter daar.